Ruszyła trzecia edycja Ekstremalnego Rajdu Przeprawowego Poland Trophy. Przyjedź do Walimia zobaczyć prawdziwych twardzieli.
Pomysł na organizację rajdu dla „twardzieli" zrodził się na przełomie 2006 i 2007 roku. Grupa zapaleńców i miłośników off-roadu wpadła na pomysł, aby powołać do życia Ekstremalny Rajd Przeprawowy Poland Trophy. Od początku zamierzeniem twórców było stworzenie najbardziej ekstremalnego rajdu przeprawowego w tej części Europy. I tak tez się stało. Rajd na początku promowany był krótkim sloganem, „Narodziny Legendy\". Dziś jest to największy i najlepiej zorganizowany wieloedycyjny ekstremalnym rajd przeprawowym w Polsce. – Dla naszej gminy to wyjątkowa okazja do promocji w kraju i zagranicą. Walimskie trasy spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających zawodników – mówi Adam Hausman, wójt gminy Walim. Patronat nad imprezą objęła posłanka Katarzyna Mrzygłocka. – Będę wspierała każde inicjatywy, które mają na celu promocję regionu oraz są bezpieczne dla kibiców – podkreśla parlamentarzyska.
W rajdzie startują zarówno samochody, jak i quady. Dwuosobowe załogi samochodowe startują od początku w 3 klasach No Limit, Adventure/Advance i Tourist/Challenge. Najbardziej ekstremalna, przeznaczona dla specjalnych samochodów terenowych to No Limit (TR3), średniotrudna, w której startują pojazdy specjalnie modyfikowane to Adventure (od 2009 Advance; TR2) oraz najłatwiejsza – co nie znaczy, że łatwa (przeznaczona dla samochodów seryjnych) – Tourist, która od 2009 roku zmienia nazwę na Challenge (TR1).
Miłośnicy quadów mogą również rywalizować w 3, zróżnicowanych pod względem poziomu trudności klasach, a mianowicie – maszyny modyfikowane startują w klasie Quad Extreme (Open), przeznaczonej dla profesjonalnych przeprawowców, drugą pod względem trudności grupą jest Quad Advance wprowadzona od 2008 roku (od 2009 zmienia nazwę na Quad Adventure, [Original]), a skierowanej do doświadczonych pasjonatów quadów, którzy jednak nie startowali do tej pory w wymagających rajdach. Ostatnią klasą przeznaczoną dla seryjnych czterokołowców jest Quad Sport.
Każda z klas ma odpowiednie, bardzo szczegółowo opisane w regulaminie i sprawdzane podczas Badań Kontrolnych, wymagania i obostrzenia, zarówno w kwestiach dozwolonych i zabronionych rozwiązań technicznych w pojazdach, jak i skorelowanych z obowiązkowym wyposażeniem (szczególnie w zakresie bezpieczeństwa), czy wreszcie doświadczeniem samych zawodników, które jest weryfikowane. Trasa każdego rajdu składa się z 2 etapów – Noc (od którego zawsze rajd się zaczyna) i Dzień, którego rozgrywanie rozpoczyna się już kilka godzin po zamknięciu mety etapu nocnego.
Trasy składają się z Odcinków Specjalnych (prób) oraz dojazdówek. Po tych ostatnich załogi poruszają się wspomagając się metromierzem, według otrzymanych notatek nawigacyjnych – Roadbooków (RBK). Na dojazdówkach, w celu zwiększenia bezpieczeństwa startujących oraz obserwatorów, czas jest zatrzymywany i obowiązują (od 2008 roku) rygorystyczne ograniczenia prędkości. Limity, których złamanie skutkuje naliczeniem sporych kar.
Na próbach natomiast liczony jest czas. Tam nie ma konieczności śledzenia prędkościomierza.