Nowy silnik

Nowy silnik

w Gospodarka

Zakład Toyota Motor Industries Poland powiększył asortyment produkowanych silników o jednostkę benzynową o pojemności 1,5 l. Do tej pory w fabryce wytwarzane były jedynie silniki diesla.

Uroczystość otwarcia linii produkcyjnej odbyła się w zakładzie w Jelczu-Laskowicach działającym w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Invest-Park”.  – Rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych” – stwierdził Kazunari Masuoka, Prezes Toyota Motor Industries Poland. – Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zapewnić naszej fabryce stabilniejszą przyszłość – podkreślił.  – Ogromnie cieszy nas każdy nowy projekt realizowany przez firmy działające na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Kolejna inwestycja Toyoty, poszerzenie produkowanego przez zakład asortymentu, jest wyrazem nie tylko stabilnego rozwoju firmy, ale również zaufania, jakim koncern darzy polskich partnerów – podkreślił podczas uroczystości Maciej Badora, prezes wałbrzyskiej strefy.

Toyota wyposaży Yarisa w nowy silnik o pojemności 1.5 l i mocy 111 KM, który zastąpi obecną jednostkę 1.33 l. W 4-cylindrowym silniku z rodziny ESTEC zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, które zapewniają lepsze osiągi, większą przyjemność z jazdy i niższe o 12 procent zużycie paliwa. Nowa jednostka napędowa Yarisa spełnia normę Euro 6c zgodnie ze standardem homologacyjnym RDE (Real Driving Emission). Aby spełnić wymagania normy Euro 6c zgodnie z nowym cyklem homologacji RDE, Toyota wykorzystała swoje doświadczenie na polu konstrukcji samochodów hybrydowych. Nowy silnik 1.5 l wykazuje się sprawnością cieplną na jednym z najlepszych poziomów wśród silników benzynowych (38,5 procent). Lepsze osiągi uzyskano, stosując wysoki stopień sprężania 13,5, chłodzony system recyrkulacji spalin (EGR) i nowy system zmiennych faz rozrządu, który umożliwia szybkie przejście pracy silnika z cyklu Otto na cykl Atkinsona.

Większy stopień sprężania uzyskano dzięki nowemu projektowi komory spalania i tłoków, który sprzyja także powstawaniu homogenicznej mieszanki powietrza z benzyną i szybkiemu spalaniu. Obniżenie temperatury spalania i chłodzony układ EGR pomagają uniknąć spalania stukowego. Oprócz tego, ponowne wprowadzanie odpowiedniej ilości gazów pozwala zmniejszyć straty pompowania przy niewielkich i średnich obciążeniach, co zwiększa sprawność silnika. Zastosowanie innowacyjnego systemu sterowania czasem otwarcia zaworów dolotowych VVT-iE (Variable Valve Timing intelligent system Electric Motor) umożliwia błyskawiczne przechodzenie z dynamicznego cyklu Otto na oszczędny cykl Atkinsona i z powrotem. Elektroniczne sterowanie zmianą faz wałka rozrządu zaworów dolotowych pozwala opóźnić zamknięcie zaworu dolotowego poza dolną pozycję tłoka, co powoduje efektywne skrócenie suwu sprężania i przyczynia się do dalszego zmniejszenia strat pompowania (w cyklu Atkinsona), a także pozwala przyspieszyć, by wrócić do cyklu Otto, zapewniającego lepsze osiągi przy dużych obciążeniach. Zmiana fazy wałka rozrządu zaworów wylotowych jest sterowana systemem hydraulicznym.

Twórcy nowego silnika skupili się także na zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin przy prędkościach autostradowych. Po raz pierwszy w historii Toyoty nowy silnik jest wyposażony w kolektor dolotowy chłodzony cieczą. Obniżenie temperatury pozwala uniknąć wzbogacania mieszanki i w ten sposób ogranicza temperaturę spalania przy większych prędkościach, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję niepożądanych substancji. Tak jak w przypadku wszystkich silników z rodziny ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion), nowy silnik 1.5 korzysta z najnowszych udoskonaleń służących ograniczeniom tarcia.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

Ostatnie od Gospodarka

Toyota się rozpędza

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną małej

Inwestycyjne wsparcie

Uchwałą Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przyznano dodatkowe środki na program ochrony gruntów rolnych,
Go to Top