Samorządowcy uratowali linię kolejową

w Aktualności/Głuszyca/Jedlina Zdrój/Region/Walim

Blisko 110 milionów złotych kosztować będzie przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Pierwszy pociąg powinien pojechać górską trasą już za dwa lata. 

Mało brakowało, a w 2012 roku linia zostałby rozebrana. – Z gazet dowiedzieliśmy się, że możemy ją stracić. Były już nawet ogłoszone przetargi na jej rozebranie. Pamiętam spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP, marszałka, wójtów i burmistrzów, którzy w dramatycznym apelu prosili, aby wszyscy porozumieli się i podjęli wysiłek, w celu uratowania tej linii. Dlatego ojcami tego sukcesu są samorządowcy, którzy walczyli o pozostawienie odcinka nr 285 – mówi Roman Szełemej, lider Aglomeracji Wałbrzyskiej i prezydent Wałbrzycha. Podkreśla, że każdy z wójtów i burmistrzów wierzył w powodzenie tego przedsięwzięcia. – Jak już wiedzieliśmy, że wszystkie analizy pokazują, iż ma to sens, zarówno pod względem turystycznym, ekonomicznym, pasażerskim, a nawet towarowym zaczęły się poszukiwania pieniędzy. W sumie 110 milionów złotych. Musiałem przekonać 22 gminy, że warto przeznaczyć te środki na projekt, który oddziałuje wprawdzie na cały region, ale w istocie dotyczy 7 gmin. W głosowaniu, które miało miejsce w Kamiennej Górze udało się uzyskać jednomyślność. Wszystkie gminy zgodziły się na przeznaczenie środków na tę linie, bo pozytywne skutki będzie generowała dla nas wszystkich. Od Wałbrzycha, po Świdnicę, Nową Rudę, Kamienną Górę itd. Na końcu wielki udział miało PKP, które wyłoniło wykonawcę. Teraz musimy już to zrealizować – podkreśla Roman Szełemej. Wykonanie projektu gwarantuje swoim budżetem. – Dlatego musze tego pilnować, bo inaczej zapłaci gmina Wałbrzych – zaznacza.

Nie ukrywa, że każda z tych decyzji jest bardzo przemyślana, że realizacja poszczególnych etapów i zadań pozwoli stworzyć wałbrzyską kolej aglomeracyjną. – Linia 247 czyli Wrocław – Jelenia Góra przez Wałbrzych jest już w trakcie głębokiej modernizacji. W ramach prac przebudowywany jest odcinek Jaworzyna – Wałbrzych Główny. Gmina Wałbrzych wyremontowała już Dworzec Szczawienko i będzie budować Dworzec Centrum. Trasa Wałbrzych –Kłodzko wraz z tunelem jest przedmiotem rewitalizacji. Trasa Świnica Miasto – Jedlina Zdrój jest przedmiotem projektu, o którym dzisiaj mówimy. A przypomnę, że wcześniej został wyremontowany odcinek Świdnica –Jaworzyna Śląska. To wszystko tworzy pętlę, zamknięty odcinek Świdnica – Jaworzyna Śląska, Świebodzice, Wałbrzych, Jedlina Zdrój, Jugowice,  Świdnica Kraszowice, Świdnica Miasto i znowu Jaworzyna śląska – wylicza lider Aglomeracji Wałbrzyskiej.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

Ostatnie od Aktualności

Znawcy polszczyzny wyłonieni

W Zespole Szkół Politechnicznych „Energetyk” odbyła się w ramach XXI Dolnośląskiego Festiwalu

Zamek dla Niepodległej

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Zamek Książ w Wałbrzychu
Go to Top