Ułatwienia dla małych przedsiębiorców

Ułatwienia dla małych przedsiębiorców

w Gospodarka

Koniec z samodzielnym wypełnianiem dokumentów rozliczeniowych przez małych przedsiębiorców. Od marca robią to za nich pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zmiany dotyczą przedsiębiorców opłacających składki na ubezpieczenie za siebie oraz zatrudniających do pięciu pracowników. Do końca lutego mieli oni obowiązek comiesięcznego składania w ZUS papierowych dokumentów ubezpieczeniowych, o ile nie przekazywali ich w formie elektronicznej. Do systemu dokumenty wprowadzał pracownik sali obsługi klienta Zakładu. Niestety przekazywane przez przedsiębiorców informacje zawierały dużo błędów i nieścisłości. Dopiero po ich korekcie dane z dokumentów rozliczeniowych były zapisywane w systemie. Od 1 marca procedura ta została uproszczona. Nie ma już konieczności składania w ZUS papierowej dokumentacji rozliczeniowej. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS. Oczywiście robi to od razu w systemie komputerowym. Wcześniej jednak potwierdza dane płatnika składek. Potrzebny jest tu przede wszystkim numer NIP. Elektroniczny dokument rozliczeniowy powstaje w oparciu o istniejące w systemie informacje składane przez płatnika w latach ubiegłych. Wiązany jest on od razu z kontem płatnika i ubezpieczonego. Oprogramowanie komputerowe zapewnia wsparcie w zakresie wyszukiwania i podpowiadania danych ubezpieczonych, tworzenia kompletów dokumentów pierwszorazowych i korygujących, weryfikacji identyfikatora okresu rozliczeniowego na dokumencie, aktualizacji i podpowiadania minimalnych podstaw wymiaru składek, wysokości wykazanych kwot składek na poszczególne ubezpieczenia oraz weryfikacji międzyformularzowej. Zmiany zaszły również w zakresie „zusowskiej" obsługi przedsiębiorców w tzw. jednym okienku. Umożliwiają one sporządzanie przez pracowników ZUS dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie otrzymanych z urzędów gmin wniosków EDG dotyczących rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jej likwidacji, zawieszenia lub wznowienia oraz zmian wpisu do ewidencji. Dokumenty sporządzane są w powiązaniu z danymi zapisanymi w systemie Zakładu. System generuje też pisma do płatników informujące o utworzonych przez ZUS dokumentach ubezpieczeniowych. Każdego miesiąca pracownicy Zakładu wprowadzają do systemu KSI ZUS około 1,2 mln papierowych dokumentów ubezpieczeniowych dostarczonych przez płatników składek.

 

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

Ostatnie od Gospodarka

Odnowa Dolnośląskiej Wsi

Ponad 20  gmin z regionu wałbrzyskiego otrzymało dotacje na przyjazne mieszkańcom zagospodarowanie

Budują centrum przesiadkowe

Gmina Głuszyca rozpoczęła kolejną dużą inwestycję, która przyczyni się poprawy komfortu życia
Go to Top