Wiele autobusów MPK Wałbrzychu jeździ na pusto – ustalili specjaliści, którzy przeprowadzili analizę rynku komunikacyjnego na terenie naszego miasta. Za szczegółowy audyt Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta zapłacił im 75 tysięcy złotych.Zarabiają tylko cztery linie: 5,0 i 2 w dni robocze oraz D w weekendy. Tam obłożenie jest ponad stuprocentowe. – Wynik pokazuje, że jest nadwyżka podaży nad popytem jeśli chodzi on transport świadczony przez gminę Wałbrzych – wyjaśniają audytorzy. Z ich badań wynika, że w dniu roboczym 46 procent przejazdów zapełnionych jest do 10 procent. Sugerują, że w Wałbrzychu znajdują się przystanki, na których w ciągu dnia jest mniej niż pięć osób. W dni robocze to blisko 50 miejsc. – Można mówić również o sytuacji, że na niektórych nie ma nikogo – utwierdzają swoich badaniach specjaliści. Propozycje, które dzisiaj przedstawili dziennikarzom wglądają następująco: optymalizacja kursów porannych o niewielkiej liczbie pasażerów, zmniejszenie częstotliwości kursowania po godzinie 17.00, skrócenie najdłuższych tras, wiązanie zadań przewozowych kilku linii dla jednej, wymiana taboru na pojazdy o mniejszej pojemności, zróżnicowanie rozkładów jazdy obowiązujące w soboty do rozkładów niedzielnych (są linie które mają identyczny rozkład w soboty i w niedzielę, a liczba pasażerów jest o połowę mniejsza -sugestia audytorów), zwiększenie częstotliwości kursowania na głównych trasach tj. liniach przewożących najwięcej pasażerów. Kolejnych krokiem ma być wprowadzenie w życie tych propozycji, co spowoduje m.im zmiany w rozkładach jazdy czy likwidację części z nich.
Tak zdaniem audytorów powinno to wyglądać:
Linia A: Częstotliwość jazdy oraz ilość autobusów jest optymalna. Linia A i C jeździ praktycznie w to same miejsce. Propozycja odwrotnej trasy przejazdu przez Al. Podwale (od ul. Poselskiej do Fortecznej). Pozwoliłoby to wprowadzić przystanki po wewnętrznych stronie pętli.
Linia 0: Mniej kursów w niedziele i święta.
Linia nr 2: Zmniejszenie w niedziele kursów i sobotę oraz uruchomienie dodatkowego jednego pojazdu w godzinach szczytu, co zwiększy częstotliwość tej linii do 10 minut. Utworzenie wiaty przy siedzibie ZUS na Kasztanowej.
Linia nr 4: Przejęcie funkcji przewozowej przez A, C, 0 i 5.
Linia nr 5: Zwiększenie częstotliwości kursowania do 7-8 minut w godzinach szczytu i zmniejszenie częstotliwości kursowania od godz. 17.00. Wówczas trzeba będzie czekać na autobus około 20 minut. Mniej w soboty i niedzielę.
Linia nr 8: Rozważa się zmianę układu trasy. Powiązanie jej zadań z linia nr 17, skrócenie trasy przejazdu wyłącznie do osiedla Piaskowa Góra – przystanek końcowy przy ul. Sokołowskiego. Potem przejmują to inne linie: 9 i 19, które będą jeździć do m,in WSSE.
Linia nr 9: Zmniejszenie ilości kursów. Możliwa likwidacja kursów w soboty i niedzielę oraz likwidację kursu po godzinie 19.00 w dni robocze. Konieczne jest zrobienie analizy kursów przedłużonych do WSSE.
Linia nr 10: Możliwa zmiana układu przewozów. Na odcinku Glinik Stary zadania jej przejęłaby linia nr 21. Linia nr 10 zostałaby skrócona do odcinka Centrum – Biały Kamień- Konradów. Na odcinku Śródmieście – Glinik Stary możliwe uruchomienie nowej linii np. (nr21). Rozważane jest skierowanie części kursów w okolice Aqua – Zdroju
Linia nr 11: Rozważa się zmianę układu przewozów. Podobnie jak w przypadku linii nr 10 rozważa się skrócenie tras przejazdu do placu Grunwaldzkiego. Zmiana trasy uzależniona również m.in. od tego czy rada miejska wyda zgodę na zlikwidowanie szkół w tym rejonie.
Linia nr 12: Przejęłaby funkcje linia nr 13.
Linia 14 i 15: Przejęcia zadań prze 15 -autobus jedzie jak do tej pory „zahaczając" jednak o ulicę Beethovena.
Linia nr 17: Likwidacja połączenia – przejęcie zadań przez linię numer 8.
To tylko część proponowanych zmian.