Wałbrzyskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji niezgodnie z przepisami zastrzegało sobie prawo do zrywania umów z klientami – ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK zobowiązała WPWiK do zaniechania stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.WPWiK jest jedynym dostawcą wody i odbiorcą ścieków na terenie 10 gmin należących do Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji. W kwietniu 2010 roku Urząd wszczął postępowanie w sprawie stosowania przez Przedsiębiorstwo praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.
Ustalono, że we wzorcu umów o zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków, stosowanym przez WPWiK znajduje się postanowienie, zgodnie z którym spółka może zerwać umowę jeżeli stwierdzi, że klient „uporczywie przekraczał warunki" jej wykonywania. Tymczasem prawo dopuszcza wypowiedzenie takiej umowy tylko w ściśle określonych sytuacjach np. wtedy gdy odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe, następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty. Użycie w umowie sformułowania „uporczywe przekraczania jej warunków" daje możliwość jej zerwania także w innych przypadkach.
Ponieważ Przedsiębiorstwo zobowiązało się do zaprzestania stosowania niedozwolonego postanowienia w umowach, Prezes UOKiK zrezygnowała z nałożenia na nie kary finansowej. Prezes Zobowiązała także WPWiK do zmiany niedozwolonych klauzul we wszystkich obowiązujących umowach. Decyzja nie jest prawomocna – przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 000 euro za każdy dzień zwłoki.